Czym jest SEO, PPC i SEM?

Chcąc mieć stronę na czele listy wyników wyszukiwania można zastosować SEO lub PPC, albo też wdrożyć strategię PPM, która łączy obie metody. Czym jednak one są, czym się różnią i którą z nich wybrać?

SEO +PPC SEM

SEO to działania podnoszące jakość strony, w taki sposób, by stała się ona atrakcyjniejsza dla czytelników oraz algorytmów wyszukiwarki, poprzez optymalizację strony internetowej i zawarcie w nich odpowiednich treści. PPC, czyli pay per click to płatna reklama, dzięki której niezależnie od jakości strony, pojawi się ona na czele wyników wyszukiwania. PPC to więc na przykład kampania Google AdWords.

SEM zaś to ogół działań marketingowych mających na celu podwyższenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, czyli inaczej mówiąc połączenie SEO oraz PPC.

Warto wiedzieć, że mimo identycznego celu SEO oraz PPC są zupełnie niezależnymi działaniami, czyli wykupienie reklamy Google AdWords nie będzie miało żadnego wpływu na SEO danej strony. Bezpłatne wyniki wyszukiwania są bowiem stworzone w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadać potrzebom Internautów.

Jakie są różnice między SEO a PPC?

SEO i PPC mają wspólny cel tj. sprawienie by dana strona pojawiła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Obie metody różnią się jednak pod wieloma innymi względami:

  • SEO wymaga więcej pracy i czasu – dopasowanie i cykliczne aktualizowanie treści na stronie pod algorytmy wyszukiwarki jest pracochłonnym procesem, który jednak może przynieść długotrwałe wyniki.
  • PPC wymaga inwestycji finansowych – decydując się na płatną reklamę można liczyć za to na natychmiastowy efekt, który jednak będzie wiązał się z kosztem, za każde wejście na daną stronę internetową. Chcąc stale stosować PPC trzeba więc stale ponosić znaczne koszty.

SEO zy PPC – co jest lepsze?

Obie metody mają swoje wady i zalety. Stosowanie SEO wymaga wysiłku i jest czasochłonne, ale efekty które przynosi mogą być bardzo długotrwałe. Odpowiednio wypozycjonowana strona może znajdować się wysoko w wynikach wyszukiwania przez długi czas. PPC jest zaś szybkie i w stu procentach skuteczne, po jego wykupieniu strona pojawi się na samej górze wyników wyszukiwania. Wiąże się to jednak z koniecznością poniesienia określonych kosztów za każde wejście na stronę.

Dobrym rozwiązaniem może okazać się więc połączenie obu strategii. Stosowanie SEO i PPC jednocześnie przyniesie najlepsze skutki, choć będzie oczywiście wymagać także i poświęcenia większej ilości czasu i środków finansowych niż stosowanie tylko jednej z tych strategii. Na ogół SEO jest wykorzystywane przez wszystkie firmy chcące zaistnieć w wyszukiwarce, a PPC to rozwiązanie dla klientów z odpowiednio dużym zapleczem finansowym.