Jak zaprojektować kampanię email?

Mailing to potencjalnie prosta, tania i skuteczna metoda reklamy w sieci, pod warunkiem, że przeprowadzi się go w odpowiedni sposób. Warto więc znać kilka zasad udanej kampanii mailowej.

Ważniejsza jest ilość czy jakość?

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu kampanii mailowej jest stworzenie odpowiedniej bazy adresów. W tym przypadku znacznie ma ilość i jakość bazy. Wysyłanie danej wiadomości do wszystkich często jest mało skuteczne, bowiem większość wiadomości trafi do zupełnie niezainteresowanych adresatów, a cała kampania zostanie uznana za spam, a to oczywiście nie zakończy się sukcesem. Warto więc wybrać tylko takich adresatów, którzy potencjalnie będą zainteresowani treścią wiadomości.

Z drugiej jednak strony, trzeba się liczyć z tym, że prawdopodobnie tylko garstka wysłanych wiadomości spotka się z odpowiedzią, nawet jeśli baza adresów została starannie wyselekcjonowana. Z tego powodu, do skutecznej kampanii mailingowej trzeba zebrać możliwe największą bazę danych z adresami.

Jak przygotować mailing?

Przygotowując bazę adresów trzeba też zapoznać się z przepisami polskiego prawa, dotyczącymi ochrony danych osobowych i świadczeniu usług drogą elektroniczną, tak aby nie narazić się później na kłopoty. Chcąc komuś przesłać reklamę mailem należy wcześniej uzyskać na to zgodę. Bazę mailową można zaś stworzyć na dwa sposoby:

  • Przez samodzielne skompletowanie, np. uzyskanie zgody na przesyłanie ofert reklamowych na maila od klientów, którzy już skorzystali z naszych usług. Co prawda, czasem może być to długotrwały proces, ale zapewnia on legalność kampanii, a także zwiększa szansę na jej skuteczność, ponieważ jest kierowana do odbiorców, którzy już wcześniej skorzystali z usług danej firmy.
  • Poprzez kupno bazy adresów mailowych – takie rozwiązanie jest szybkie, jednak także ryzykowne. Po pierwsze wiąże się z kosztem nabycia bazy. Po drugie nie ma nigdy stu procentowej pewności, co do tego, czy baza została stworzona w sposób pełni legalne, a po trzecie bardzo możliwe, że taka kupiona baza danych zawiera adresy Klientów, którzy nie będą zainteresowanie oferta danej firmy.

Po zapewnieniu bazy danych nadchodzi czas na zaprojektowanie wiadomości. Powinna być ona atrakcyjna wizualnie, a także pod względem treści, a także otwierać się prawidłowo na różnych urządzeniach.

Do skutecznego mailingu potrzebne jest także oprogramowanie rozsyłające wiadomości.